Ingatlanjogi Tanácsadás

Köszönetnyilvánítás.


Tisztelt Ügyvéd Úr! Megkaptam válaszát, melyet köszönök szépen, de állítólag Szövetkezet már szerezhetett tulajdont, de én úgy gondolom, hogy részarány kiadás jogcímen csak magánszemély lehetne tulajdonos?


Tisztelt Manka!

Termőföldre vonatkozó jogügylet esetén a főszabály továbbra is az, hogy jogi személy föld tulajdonjogát nem szerezheti meg. Ez alól tesz kivételt a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény 9. §, 11. § (2) bekezdése azzal, hogy az ott meghatározott feltételek fennállása esetén pl. a bevett egyház vagy annak belső egyházi jogi személye, illetve a jelzálog-hitelintézet részére mégis lehetővé teszi termőföld tulajdonjogának megszerzését.
Egyebekben egyetértek Önnel abban, hogy részarány földkiadás jogcímén csak magánszemély szerezhetett volna tulajdont. A részarány földkiadással ugyanis a mezőgazdasági szövetkezetek használatában lévő, korlátozott magántulajdonban álló arányrészek tulajdonosai részére kerültek kiadásra a részarányként nyilvántartott földek, pontosan megjelölt földrészlet formájában.

ELŐZMÉNY

Tisztelettel,

Hogy szerezhette meg termőföld tulajdonjogát egy szövetkezet?


Tisztelt Ügyvéd Úr! Érdeklődni szeretnék, hogy tulajdoni lapon egy Szövetkezetnek hogyan lehet , Jogcím: részarány kiadás? Bejegyző határozat, érkezési idő: 1997.04.03. Jogállás: tulajdonos Előzőleg a tulajdonos: TSZ volt, valószínűleg még előtte, pedig magánszemélyé volt a termőföld. Várom mielőbbi válaszát: Köszönettel: Manka


Tisztelt Manka!

Amennyiben kérdése arra irányult, hogy a szövetkezet, mint jogi személy milyen úton szerezhette meg termőföld tulajdonjogát, azt kell mondanom, hogy nem tudom. Erre ugyanis még a korábban hatályban volt, a termőföldről szóló, 1994. évi LV. törvény rendelkezései alapján sem volt lehetőség.

FOLYTATÁS

Tisztelettel,

Másfél éve Budapesten dolgozom. Felmondhatja-e az önkormányzat a szegedi lakásom határozatlan időtartamú bérleti szerződését?


Tisztelt Ügyvéd Úr! A következő problémában szeretnék tájékoztatást kérni öntől. Határozatlan idejű önkormányzati bérleti jogviszonnyal rendelkezem Szegeden. Másfél évvel ezelőtt Budapestre költöztem munka miatt, ahol albérletben élek (saját tulajdonú ingatlanom nincs, tartózkodási hely), ugyanakkor a bérleti jogviszonyomat Szegeden rendszeresen fizetem, rendszeresen használom (hétvégente hazajövök, állandó lakcím). Idén a 45/2006. (XII.13.) Kgy. rendelet alapján az bérleti jogos ingatlan egyik szobájára vonatkozóan kezdeményeztem az albérletbe adás engedélyezését, amihez a hozzájárulást megkaptam. Így az egyik szobát én, a másikat az albérlő használja, a bérbeadás óta magasabb díjat fizetek, a rezsit arányosítjuk. A 45/2006. (XII.13.) Kgy. rendelet 44. § (3) bekezdése alapján amennyiben a lakást a bérlő két hónapot meghaladó időre elhagyta, a bérbeadó a lakásbérleti szerződést felmondhatja. Illetve utána ismerteti a rendelet, hogy a lakás nem lehet elhagyott, ha lakóhelyen kívül dolgozik és ott nincs állandó lakása. Az ellenőrzés kapcsán természetesen hétköznap nem találtak itthon, és a szomszédok pedig azt mondták, hogy nem lakok itt. Véleményem szerint nem sértettem a rendeletet, még azzal sem hogy nem jeleztem, hogy másik városban dolgozok, mivel ahogy írtam, rendszeresen hazajárok. A kérdésem az, hogy felmondhatják-e a bérleti szerződést a fentiek alapján, ha ez 2 hónapon túli elhagyásnak minősül? Az esetemben mi minősül életvitelszerű lakásnak? Köszönettel, A


Tisztelt Attila!

Ahogy Ön is helyesen írja levelében, a rendelet szerint a lakást nem lehet elhagyottnak tekinteni, ha a bérlő azért van távol, mert a lakóhelyén kívül dolgozik és ott nincs állandó lakása. A rendelet tehát a lakóhelyen kívüli munkavégzés tekintetében nem ír elő semmilyen bejelentési kötelezettséget a bérbeadó felé. Álláspontom szerint tehát a levelében írt okok miatt az önkormányzat nem mondhatja fel a bérleti szerződést.

Tisztelettel,

A tulajdonostársak közművesítették az én telkemet is, és most követelik, hogy fizessem meg a részemet. Nem hajlandók viszont igazolni felém, hogy mennyibe került a beruházás. Mit tehetek?


Tisztelt Ügyvéd úr! Az lenne a kérdésem, hogy van egy telkem új parcellázású részen kb. 100 telek. A kezdetben a tulajdonosok többsége aláírt egy alapító okiratot én nem. Majd megalapítottak egy építő közösséget és elindították a közművek kiépítését. Követeltek tőlem 600000 Ft-ot, én kértem a számlákat, de nem adták oda, így nem fizettem semmit. Majd a tulajdonosok megszavazták, hogy fizessek kamatot, most megvennék a telkemet, de már 1800000 Ft-ot követelnek, ami szerintem abszurd. Mit tegyek kihez forduljak, ez szerintem kimeríti a csalás fogalmát. Előre is köszönöm válaszát.


Tisztelt Zoltan!

Amennyiben a közművesítést a többi tulajdonostárs fizette meg Ön helyett, azt természetesen meg kell térítenie részükre. A Ptk.-ban rögzített mértékű késedelmi kamat szavazás nélkül is megilleti a tulajdonostársakat. Amennyiben a megállapított kamat mértéke az Ön jogi érdekeinek lényeges sérelmével jár, a határozatot a bíróságnál megtámadhatja. Egyebekben, ha nekik van követelésük Önnel szemben, nyilvánvalóan ők fognak bírósághoz fordulni. Ebben a perben alperesként vitathatja a követelésüket, és kérheti a követelést megalapozó okiratok csatolását is.
Az ügy egyébként tisztán polgári jogi jogvita, álláspontom szerint nem meríti ki a csalás büntetőjogi tényállását.

Tisztelettel,

Lakásszövetkezetünk közgyűlésén a levezető elnök megszámoltatta az igeneket, a nemeket, a tartózkodókat, illetve hogy hányan nem szavaztak, és ebből próbálta kiszámolni a teljes létszámot? Érvényes így a szavazás eredménye?


Tisztelt Ügyvéd úr! Tanácsot szeretnék kérni. Lakásszövetkezetünk 420 tagból áll. A legutóbbi - már megismételt - közgyűlésen (ahol több százmilliós felújításról kellett dönteni) 119 fő jelent meg a jelenléti ív szerint. Az emberek jöttek, mentek, de hivatalos létszámellenőrzés a szavazások előtt már nem volt. Ilyenkor hogyan lehet megállapítani, hogy egyáltalán érvényes volt-e a szavazás? Az Alapszabály szerint a jelenlévők több mint a felének igen szavazata kell ahhoz, hogy a határozat elfogadásra kerüljön. Egy határozatnál volt 60 igen szavazat (szerintem még ez sem a többség) a többinél még kevesebb volt. Volt, hogy ugyanarról a napirendi pontról háromszor szavaztunk, mindháromszor más eredménnyel. Érvényes úgy a szavazás, hogy hivatalos létszámellenőrzés helyett a levezető elnök megszámoltatja az igeneket, a nemeket, a tartózkodókat, majd megkérdezi, hogy hányan nem szavaztak és ebből próbálja kiszámolni a teljes létszámot? Válaszát előre is köszönöm. Üdvözlettel, V. Erika


Tisztelt Erika!

Véleményem szerint a levezető elnök minden szavazás alkalmával köteles ellenőrizni és jegyzőkönyvben rögzíteni a jelenlevő, szavazásra jogosultak számát. Különösen igaz ez akkor, ha a tagok késve érkeznek a közgyűlésre és/vagy nem maradnak azon végig. A fentiek nélkül utólag nem állapítható meg és nem is ellenőrizhető, hogy az adott napirendi pontot elfogadta-e a közgyűlés vagy sem. A levezető elnök által alkalmazott számítási módszerrel a jelenlévők számát kapjuk meg, ez azonban csak akkor vezet a szavazás tekintetében releváns megállapításra, ha valamennyi jelelevő egyúttal szavazásra is jogosult. A jelenlevő személyek és a szavasára jogosultak száma eltérhet egymástól, a közgyűlésen ugyanis lakásonként (használati egységenként) csak egy-egy szavazatot lehet figyelembe venni [a lakásszövetkezetekről szóló 2004. évi CXV. törvény 18. § (2) bekezdés].

FOLYTATÁS

Tisztelettel,

<